Kiilahihnat
Kiilahihnatovat poikkileikkaukseltaan kiilamaisia tehonsiirtoon käytettäviä hihnalenkkejä. Kiilahihnoja käytetään yleisesti teollisuudessa sekä erilaisissa koneissa. Kiilahihnassa tehonsiirtoon tarvittava kitkavoima syntyy hihnan kylkien puristuessa hihnapyörää vasten. Sähkömoottorin tai muun vastaavan tehonlähteen akselille asennetaan ensiöpyörä jonka kehälle on sorvattu kolmionmuotoinen hihnan poikkileikkausta vastaava ura. Käytettävän laitteen hihnapyörässä on vastaava kolmiomainen ura. Hihnapyörien halkaisijaa säätelemällä voidaan vaikuttaa laitteiden kierrosnopeuksien suhteeseen, eli hihnakäytön välityssuhteeseen. Hihnan kireys mitataan painamalla hihnaa sen juoksupyörien välin keskikohdasta määrätyllä newtoneissa mitattavalla voimalla, ja mittaamalla painuman syvyys. Mitattua painuman arvoa verrataan valmistajan ilmoittamaan arvoon. Jos painuma on liian syvä, hihna on löysällä, jos taas liian matala, ovat kiilahihnat liian kireällä. Kiilahihnan kireyttä voidaan säätää muuttamalla kyseisten akseleiden välisiä etäisyyksiä tai muuttamalla toisen akselipyörän leveyttä lisälevyjen avulla. Hihnan optimaalinen kireys voidaan laskea, kun tiedetään siirrettävä teho, moottorin ja käytettävän laitteen tyyppi, välityssuhde ja sallittu akselin kuormitusvoima.[4] Hihnan kiristysvoima aiheuttaa laakerikuormituksen ja samalla siirtää tehoa. Sen vuoksi on tärkeää, että hihnan kireys on oikea - liian kireät kiilahihnat aiheuttavat nopeaa mekaanista kulumista, ja liian löysällä hihnalla ei riitä puristusvoima, eli se luistaa. Ruohonleikkurien ja lumilinkojen osalta kiilahihnojen kanssa standardirakenteiset hihnat eivät käytössä kestä. Monesti hihnat ovat klassisia standardipituisia kiilahihnoja, jotka toimivat laitteessa myös kytkimenä ja silloin niillä on selkäkiristys. Mikään standardirakenteinen kiilahihna ei kestä selkäkiristystä. Jos ulkoisen kiristyspyörän aiheuttama kulma on loiva, voi standardirakenteinenkin hihna kestää jonkin aikaa, mutta lopputulos on aina selvä – sen käyttöikä jää siihen oikeaan varaosahihnaan verrattuna lyhyeksi. Suosittelemme aina käyttämään koneessa siihen tarkoitettua oikean rakenteista varaosahihnaa, joka hyväksyy selkäkiristyksen.
Kiilahihnat ja profiilit
Kiilahihnaprofiileja on erilaisia. Seuraavassa listauksessa on profiilit ja suluissa poikkileikkaus päältä mittattuna millimetreissä. Profiileja ovat A (13mm), B (17mm), C (22mm), D (32) ja Z (10mm) ,sileä kiilahihnaprofiili SPA (12,7mm). (Yleistymässä / korvaamassa on hammastettu kiilahihnaprofiili XPA) , sileä kiilahihnaprofiili SPB (16,3mm). (Yleistymässä / korvaamassa on hammastettu kiilahihnaprofiili XPB), sileä kiilahihnaprofiili SPC (22mm). (Yleistymässä / korvaamassa on hammastettu kiilahihnaprofiili XPC) ja sileä kiilahihnaprofiili SPZ (9,7mm). (Yleistymässä / korvaamassa on hammastettu kiilahihnaprofiili XPZ).
Kiilahihnat ovat saatavilla myös ryhmäkiilahihnoina. Kysy erikseen tarvitsemaasi ryhmäkiilahihnaa.
Kiilahihnojen pituuksia ilmoitetaan sekä tuumissa että millimetreissä.
Kiilahihnat on varustettu seuraavilla pituusmerkinnöillä. LI sisäpituus, LA ulkopituus, LD / LW vetomitta.
-
KAKSOISKIILAHIHNA HBB (KORKEUS 13MM LEVEYS 17MM)
-
KAKSOISKIILAHIHNA HCC (KORKEUS 17MM LEVEYS 22MM)
-
KIILAHIHNA OPTIBELT OE LIITIN
-
KIILAHIHNA OPTIMAT OE VIHREÄ
-
KIILAHIHNA PROFIILI A (KORKEUS 8MM LEVEYS 13MM)
-
KIILAHIHNA PROFIILI B (KORKEUS 11MM LEVEYS 17MM)
-
KIILAHIHNA PROFIILI C (KORKEUS 14MM LEVEYS 22MM)
-
KIILAHIHNA PROFIILI SPA (KORKEUS 10MM LEVEYS 12,7MM)
-
KIILAHIHNA PROFIILI SPB (KORKEUS 13MM LEVEYS 16,3MM)
-
KIILAHIHNA PROFIILI SPC (KORKEUS 18MM LEVEYS 22MM)
-
KIILAHIHNA PROFIILI SPZ (KORKEUS 8MM LEVEYS 9,7MM)
-
KIILAHIHNA PROFIILI XPA (KORKEUS 10MM LEVEYS 12,7MM)
-
KIILAHIHNA PROFIILI XPB (KORKEUS 13MM LEVEYS 16,3MM)
-
KIILAHIHNA PROFIILI XPC (KORKEUS 18MM LEVEYS 22MM)
-
KIILAHIHNA PROFIILI XPZ (KORKEUS 8MM LEVEYS 9,7MM)
-
KIILAHIHNA PROFIILI Z (KORKEUS 6MM LEVEYS 10MM)