www.kumijamatto.fi/voimansiirto/kiilahihnat.html

Kiilahihnat

Kiilahihnatovat poikkileikkaukseltaan kiilamaisia tehonsiirtoon käytettäviä hihnalenkkejä. Kiilahihnoja käytetään yleisesti teollisuudessa sekä erilaisissa koneissa. Kiilahihnassa tehonsiirtoon tarvittava kitkavoima syntyy hihnan kylkien puristuessa hihnapyörää vasten. Sähkömoottorin tai muun vastaavan tehonlähteen akselille asennetaan ensiöpyörä jonka kehälle on sorvattu kolmionmuotoinen hihnan poikkileikkausta vastaava ura. Käytettävän laitteen hihnapyörässä on vastaava kolmiomainen ura. Hihnapyörien halkaisijaa säätelemällä voidaan vaikuttaa laitteiden kierrosnopeuksien suhteeseen, eli hihnakäytön välityssuhteeseen. Hihnan kireys mitataan painamalla hihnaa sen juoksupyörien välin keskikohdasta määrätyllä newtoneissa mitattavalla voimalla, ja mittaamalla painuman syvyys. Mitattua painuman arvoa verrataan valmistajan ilmoittamaan arvoon. Jos painuma on liian syvä, hihna on löysällä, jos taas liian matala, ovat kiilahihnat liian kireällä. Kiilahihnan kireyttä voidaan säätää muuttamalla kyseisten akseleiden välisiä etäisyyksiä tai muuttamalla toisen akselipyörän leveyttä lisälevyjen avulla. Hihnan optimaalinen kireys voidaan laskea, kun tiedetään siirrettävä teho, moottorin ja käytettävän laitteen tyyppi, välityssuhde ja sallittu akselin kuormitusvoima.[4] Hihnan kiristysvoima aiheuttaa laakerikuormituksen ja samalla siirtää tehoa. Sen vuoksi on tärkeää, että hihnan kireys on oikea - liian kireät kiilahihnat aiheuttavat nopeaa mekaanista kulumista, ja liian löysällä hihnalla ei riitä puristusvoima, eli se luistaa. Ruohonleikkurien ja lumilinkojen osalta kiilahihnojen kanssa standardirakenteiset hihnat eivät käytössä kestä. Monesti hihnat ovat klassisia standardipituisia kiilahihnoja, jotka toimivat laitteessa myös kytkimenä ja silloin niillä on selkäkiristys. Mikään standardirakenteinen kiilahihna ei kestä selkäkiristystä. Jos ulkoisen kiristyspyörän aiheuttama kulma on loiva, voi standardirakenteinenkin hihna kestää jonkin aikaa, mutta lopputulos on aina selvä – sen käyttöikä jää siihen oikeaan varaosahihnaan verrattuna lyhyeksi. Suosittelemme aina käyttämään koneessa siihen tarkoitettua oikean rakenteista varaosahihnaa, joka hyväksyy selkäkiristyksen.

Kiilahihnat ja profiilit

Kiilahihnaprofiileja on erilaisia. Seuraavassa listauksessa on profiilit ja suluissa poikkileikkaus päältä mittattuna millimetreissä. Profiileja ovat A (13mm), B (17mm), C (22mm), D (32) ja Z (10mm) ,sileä kiilahihnaprofiili SPA (12,7mm). (Yleistymässä / korvaamassa on hammastettu kiilahihnaprofiili XPA) , sileä kiilahihnaprofiili SPB (16,3mm). (Yleistymässä / korvaamassa on hammastettu kiilahihnaprofiili XPB), sileä kiilahihnaprofiili SPC (22mm). (Yleistymässä / korvaamassa on hammastettu kiilahihnaprofiili XPC) ja sileä kiilahihnaprofiili SPZ (9,7mm). (Yleistymässä / korvaamassa on hammastettu kiilahihnaprofiili XPZ).

Kiilahihnat ovat saatavilla myös ryhmäkiilahihnoina. Kysy erikseen tarvitsemaasi ryhmäkiilahihnaa.

Kiilahihnojen pituuksia ilmoitetaan sekä tuumissa että millimetreissä.

Kiilahihnat on varustettu seuraavilla pituusmerkinnöillä. LI sisäpituus, LA ulkopituus, LD / LW vetomitta.

14 tuote(tta)

tuotetta sivulla

Listana  Taulukkona 

Laskeva

14 tuote(tta)

tuotetta sivulla

Listana  Taulukkona 

Laskeva

Back to top